Centrale webpagina DABS beschikbaar & wat bij problemen?

Alle gevalideerde officiƫle informatie over de DABS en de opstart ervan, is voortaan beschikbaar op een centrale webpagina. U vindt op die pagina alle wetgeving, de pas verschenen Omzendbrief, alle onderrichtingen (ook de technische onderrichtingen van DAV/DXC zijn een aanrader), een uitgebreide faq en de processen-verbaal die kunnen gebruikt worden bij uitval.

Vrijdag 28 maart 2019 werden algemene instructies over de gefaseerde opstart van het project modernisering van de burgerlijke stand ter beschikking worden gesteld. Het gaat dan onder andere over hoe het Rijksregister wordt aangepast met de aktegegevens en over de stroom van gerechtelijke beslissingen en besluiten die van de rechtbanken en de dienst naamsverandering komt (een mailing via Binnenlandse Zaken en Justitie is voorzien).

Ook op vrijdag 28 maart 2019 verscheen een omzendbrief over de aanpassing van de onderrichtingen voor het bijwerken van de bevolkingsregisters.

In geval van problemen of vragen werd een handig infoblad ter beschikking gesteld over wat u kunt doen als u problemen ondervindt of vragen hebt na de Go-live. Het infoblad heeft het onder meer over wanneer en hoe u contact kunt opnemen met de helpdesk en wanneer u met papieren processen-verbaal moet werken.

We raden aan om dit infoblad af te printen en bij de hand te houden aan de loketten, zodat iedereen snel weet waar alle informatie te vinden is en wie te contacteren in geval van vragen of problemen.

Uiteraard moet de burger steeds prioriteit krijgen aan de loketten. Bij een uitval van het systeem kan er steeds op de werkwijze van het proces-verbaal worden overgestapt. De burger hoeft dus niet teruggestuurd te worden. Wanneer de DABS na een uitval terug functioneert, kan de akte alsnog opgemaakt worden in de DABS. Indien de uitval langer dan een dag duurt, kan het pv ondertekend worden en als basis voor de opmaak van de akte in de DABS gebruikt worden van zodra het systeem terug beschikbaar is (in dat geval moet het pv als bijlage in de DABS worden gevoegd). Let wel afschriften en uittreksels kunnen niet met de burger meegegeven worden indien de DABS-akte niet kan ondertekend is. Er kunnen afspraken met de burger gemaakt worden om deze na te sturen of te mailen.

Indien er maandag 1 april 2019 vanuit het project nieuws moet gebracht worden over het functioneren van de DABS of over wat te doen bij bepaalde issues, zal dat via mail aan de gemeenten gebeuren.

Ook onze projectinformatie blijft beschikbaar op de VLAVABBS-pagina over de modernisering van de burgerlijke stand.

VEEL SUCCES AAN IEDEREEN!!!